Paret har haft sommarstället i Stockholms skärgård i över 20 år. Huset byggdes 1938 och har strandtomt, egen brygga och utsikt över fjärden. Den ursprungliga byggnaden är välbevarad och har fått sätta tonen för utbyggnaden.
– Det gamla virket har kvaliteter man sällan ser i dag. Vi ville bevara så mycket som möjligt, säger Håkan.
Efter några år utomlands återvände paret till Sverige med en tydlig plan. Huset skulle byggas ut med cirka 120 kvadratmeter i ett L-format tillägg som omsluter den befintliga byggnaden. Målet: mer utrymme för vuxna barn, släkt och vänner – utan att förlora husets karaktär.

Byggsäljare Joakim Marmestedt & Ove Carlsson.
Samarbete från grunden
Paret har köpt allt material från K-Bygg – från första betongsäck till sista gipsskiva. Projektledarna på K-Bygg, gick igenom ritningarna och tog fram förslag på materialval och mängder.
– Alla på K-Bygg var engagerade från start och vi diskuterade allt – från spikval till vad som håller bäst i skärgårdsklimat, berättar Håkan.
Paret körde själva ut betongen till grund och plintar. Men när bygget tog fart insåg de att materialflödet till ön – och vidare upp till huset – måste planeras noggrant för att spara tid och skydda marken.
– Vi diskuterade alternativen och bestämde oss för helikopter. Från kravspecificationen tog K-Bygg ledningen och säkerställde att materialet, packades för lyft och hjälpte oss att planera hela kedjan, säger Marie.
Paketen färgkodades för att landa rätt
Inför leveransen besökte paret K-Byggs lager i Järfälla för att gå igenom de cirka 55 paketen – vikt, emballage, lyftpunkter och i vilken ordning allt skulle användas. Varje paket färgkodades efter zoner på tomten.
– Färgkodningen gjorde stor skillnad. Gipset hamnade där det skulle, stommen där den behövdes, och så vidare – vi slapp onödiga tunga omflyttningar, säger Marie.
Materialet kördes med lastbil från lagret till kaj, lastades på pråm och transporterades vidare ut i skärgården. K-Bygg samordnade logistiken och såg till att pråmen låg förankrad i vattnet utanför huset – redo för helikoptern.

Pråm med byggmaterialet.
Tog själva emot paketen från helikoptern
Marie och Håkan bokade helikoptern och höll nära kontakt med både K-Bygg, helikopterbolaget Helikoptertjänst och Sjölivs transportfärja för att koordinera. När dagen kom fanns K-Byggs representanter på plats.
Helikoptern hämtade materialet direkt från färjan, flög sedan upp till tomten och levererade enligt färgkodning, där paret tog emot paketen. Tempot var högt, varje lyft tog ungefär en minut per tur och retur. K-Bygg hade packat och koordinerat till K-Byggs leverantörer så att materialet mötte kravspecifikationen, blivit vädersäkrat och viktanpassat varje enhet (upp till max 800 kilo) för att klara både sjö- och lufttransporten.
– Piloten såg inte markeringarna i marken ordentligt, eftersom lasten hängde 30 meter ner, så vi fick teckna med våra armar och händer när paketet var på rätt plats. Även om vinden tog i och tempot var högt mellan zonerna genomfördes allt på ett imponerande smidigt, säkert och effektivt sätt, säger Marie.

Marie och Håkan Bärneman.
Paret om resultatet
I dag står stommen klar och utbyggnaden tar form. Håkan och Marie har själva gjutit plintar, lagt golv, rest väggar och byggt större delen av konstruktionen. Nästa steg blir tak och inredning.
– Att kombinera eget arbete med professionell hjälp för material, paketering och leverans har varit optimalt. Det har sparat tid, skyddat ängsmarken och höjt kvaliteten, säger Marie. Paret beskriver samarbetet med K-Bygg som både personligt och professionellt.
– De var lösningsorienterade, på plats under lyftet och genuint intresserade av att allt skulle bli rätt. Det är en partner man kan lita på, säger Håkan, och Marie instämmer.

Marie, Joakim & Ove på plats på ön.
Marie och Håkans checklista – så lyckas du med helikopterleverans
Bygglogik: Placera material som ska användas tidigt närmast byggplatsen och lämna fria ytor för omflyttningar och säkerhet.
Planera i zoner: Dela tomten i tydliga nedsläppspunkter och färgkoda paketen efter plats och ordning i byggflödet.
Förarbete på lagret: Inspektera paketen tillsammans med leverantören. Stäm av vikt, emballage och lyftordning. Om något behöver ändras: fota och dokumentera vad och hur, och be om bekräftelse att det är gjort.
Vikt och väder: Paketera under maxvikt och vädersäkra alla kollin. Ha en reservplan vid hård vind eller dålig sikt.
Kommunikation: Utse en signalgivare till piloten och öva tecken och kvittens i förväg.
Säkerhet: Informera grannarna, spärra av aktuella zoner och säkra lösa föremål. Rotorvindarna kan vara kraftiga och medföra ett visst buller.
Dokumentera: Fota zoner, färgkoder och placeringar. Det underlättar kompletteringslyft och efterkontroller.
Paret om vad som kännetecknar en bra byggmaterialleverantör
Proaktiv: Hjälper kunden att välja material, dimensioner och mängder – inte bara ta emot en beställning.
Kommunikativ: Enkla kontaktvägar, snabba besked och tillgänglighet under hela projektet.
Värnar kvalitet: Rekommenderar hållbara material som klarar klimat och slitage.
Kan logistik: Förstår byggflödet och planerar leveranser därefter – här var helikopteranpassningen avgörande.



