– Jag började sensommaren 1987 och jobbade till våren 2000. Efter några års uppehåll kom jag tillbaka 2007, berättar Harriet. Intresset för branschen väcktes redan som barn, när jag hjälpte till med inventering på min pappas jobb på Östergyllen i Linköping. Jag brukade också följa med min farfar när han handlade på Djurbergs – som butiken hette då – och hälsade på Nils Djurberg, som drev järnhandeln i tredje generationen.
Djurbergs Järnhandel har en lång och stolt historia. Företaget grundades redan 1869 av Carl-Johan Djurberg och har utvecklats i takt med tiden. När byggmästare Sören Larsson tog över 2003 fick verksamheten ny fart. Idag drivs butiken av hans söner Andreas och Adam. 2022 blev Djurbergs en del av Kesko Sverige och sedan K-Bygg.

Djurbergs Järnhandel, numera K-Bygg.
– Jag har faktiskt haft tre olika ägare under mina år här, säger Harriet med ett leende. Och så vitt jag vet är vi fortfarande Sveriges äldsta järn- och bygghandel i drift.
Från hästskor till högkvalitativa byggprodukter
Förr sålde Djurbergs allt möjligt – från utfodringskärl till hästar och dynamit till bergsprängning, till cyklar, båtar och leksaker. Kunderna kom till fots eller med häst och vagn.
I dag är butiken en modern bygghandel med fokus på byggmaterial, verktyg, trädgårdsprodukter, köks- och badrumsinredning samt färg och tapeter.
– Det är variationen jag gillar, ingen dag är den andra lik. Vi har en bred produktflora och många ben att stå på, vilket gör jobbet både roligt och utmanande. Framför allt handlar det om att våra kunder ska känna sig nöjda och vilja komma tillbaka, säger Harriet.

Harriet Pettersson (till höger) med kollegan Pernilla Jonsson.
Kundservice är A och O
– En nöjd kund kommer tillbaka – och pratar gott om oss. Det är den bästa marknadsföringen som finns. Att ge kunden rätt produkt, oavsett pris, är viktigare än att sälja mest. Det handlar om att förstå behovet och vägleda rätt. När kunden kommer in och berättar att produkten fungerade perfekt – då vet man att man har gjort ett bra jobb, säger hon.
Hon minns särskilt ett kundmöte:
– En kund tyckte att våra träskruvar var dyrare än en konkurrents. Jag förklarade att våra hade högre hållfasthet – något som verkligen gör skillnad på ett bygge. Några månader senare kom han tillbaka och berättade att hans andra skruvar hade gått av. Då sa han: ”Nu förstår jag varför det lönar sig att köpa kvalitet.” Det värmde verkligen.

För några år sedan köpte Andreas Larsson in en nästan identisk kopia av en lastbil som användes i början av 1900-talet – ett sätt att hedra historien och visa stolthet över hantverket.
Sveriges äldsta byggvaruhus lever vidare
Med två söner, två barnbarn och ett yrkesliv präglat av engagemang, kunskap och kundfokus är det tydligt varför Harriet Petterson blivit en självklar del av K-Byggs historia – precis som Djurbergs Järnhandel.
Mycket har förändrats sedan 1860-talet – men engagemanget, hantverkskänslan och kundfokuset är detsamma. Det är också det som Harriet Petterson personifierar efter sina många år i butiken. Hon har sett generationer av kunder och ägare passera, men kärnan i verksamheten består: stolthet, service och Söderköpingsanda.
– Jag trivs fortfarande lika bra, avslutar hon. Det här är en bransch där man både får skapa och hjälpa kunderna att bygga bättre – och det är en kombination jag aldrig tröttnar på.



