Vanliga frågor - FAQ
Här hittar du svar på de mest förekommande frågorna. Klicka på rubrikerna för att snabbt komma till rätt kategori.
Om Oss
1. Var finns era butiker?
Förutom vår webbutik består K-Bygg av 35 dedikerade bygghandlare från Storuman i norr till Vetlanda i söder. För öppettider och kontaktuppgifter klicka här.
2. Vilka tider har er kundtjänst öppet?
E-handelns kundtjänst har öppet: Måndag-Fredag 07.00-16.30.
3. Vilka öppettider har ni i butik?
För aktuella butiksöppettider, klicka här.
4. Vilka är ni?
Vår affärsidé är att tillgodose yrkes- respektive privatkunder med inrednings- och byggmaterial av hög kvalité med marknadens bästa upplevda kundnytta. Vi är byggvaruhus som fokuserar på inspiration, service, ansvar, kvalitet och kompetens för att ge dig som kund det du förväntar dig. Läs mer om oss och vår historia här.
5. Hur kan jag bli kund hos er?
Du kan handla direkt hos oss i vår webbutik eller i våra butiker. När du handlar i webbutiken kommer du att bli upplagd som kund och få ett kundnummer som gäller både i butik och i webbutik.
6. Säljer ni både till företag och till privatpersoner?
Ja, hos oss är alla välkomna att handla.
7. Jag är redan kund hos er, hur gör jag för att handla på webben?
För att få ditt befintliga kundnummer kopplat till webbutiken skickar du ett meddelande till Kundtjänst med dina kunduppgifter. Vi skickar då användarnamn och lösenord till dig nästkommande vardag (gäller under Kundtjänst öppethållande). Om du vill handla direkt går det naturligtvis bra, men systemet tar då inte hänsyn till ditt individuella kundavtal.
8. Jag har mailat Kundtjänst, när får jag svar?
Vår Kundtjänst är bemannad vardagar 07-17 och lördagar 10-15. Utöver dessa tider går det bra att kontakta oss via detta formulär när som helst. Under Kundtjänstens öppethållande försöker vi svara inom en timme. Under högsäsong kan det dröja lite längre. Och du, titta i din skräppost i fall vårt svar hamnat där.
9. Vilka är era öppettider under storhelger och röda dagar?
Inför storhelger och röda dagar annoserar vi våra öppettider på startsidan och på Facebook. Du kan även hitta dem här.
Produkter
1. Det står "lagersaldo 0" på en produkt, vad innebär det?
För webbutiken gäller aktuell leveranstid oberoende av saldot. För lagersaldo i butik kontakta Kundtjänst för information om när produkten kan finnas åter i lager.
2. Är det alltid samma priser i webbutiken som i fysisk butik?
Ja, däremot kan lokala avvikelser, unika kampanjer och erbjudanden förekomma både på webben och i butik.
3. Visas priserna inklusive moms?
Ja, alla priser visas inklusive moms. Är du däremot inloggad som företagskund visas priserna exklusive moms som standard. Du kan välja om du vill se priserna inklusive eller exklusive moms genom att bocka i rutan längst upp till vänster om varukorgen.
4. Kan jag få varuprover skickade?
Vi kan tyvärr inte skicka prover på våra produkter, men du är välkommen in i en av våra butiker så hjälper vi dig.
5. Kan jag köpa presentkort i webbutiken?
För närvarande kan du bara köpa presentkort i någon av våra fysiska butiker.
Beställning
1. Hur vet jag att min beställning har kommit fram?
När du bekräftat din beställning i kassan får du en orderbekräftelse på skärmen. Dessutom skickas ett mail till den e-postadress du angivit. Kom ihåg att titta i din skräppost så att mailet inte hamnat där. Om du inte fått ditt mail, kontakta Kundtjänst för hjälp.
2. Kan jag ändra eller avbeställa?
Beroende på hur långt beställningen har kommit i vår hantering kan du göra ändringar eller avbeställa.
Ring Kundtjänst på 0770-22 21 00 så hjälper vi dig.
3. Hur ser jag status för min beställning?
På "Mina sidor" finns din beställningshistorik, där kan du bland annat se status för din beställning.
4. Mina varor har inte kommit.
När du lägger din beställning anges aktuell leveranstid för sin beställning. Du kan se status om du loggar in och tittar under Mina sidor och orderhistorik. Om det har gått längre tid än utlovad leveranstid, kontakta Kundtjänst för besked.
5. Jag har inte fått någon orderbekräftelse.
Titta först i din skräppost så att mailet inte hamnat där. Har du inte fått ditt mail inom någon timme kontaktar du Kundtjänst.
Betalning
1. Vilka betalningsalternativ erbjuder ni?
I vår webbutik kan du betala med kort (VISA eller MasterCard) eller direktbetalning via bank (Swedbank, Nordea, Handelsbanken eller SEB). Företagskunder har även möjlighet att betala mot faktura om ansökan om detta gjort till Kundtjänsten.
Våra fysiska butiker är på väg att bli kontantfria. Under en övergångsperiod t.o.m 30 april 2018 går det undantagsvis att använd kontanter. Fr.o.m 1 maj 2018 godtar vi endast betal- eller kreditkort som betalningsmedel.
2. Är det säkert att betala med kort hos er?
Kortbetalning med VISA och MasterCard hanteras av Payex i enlighet med säkerhetskraven för PCI DSS. Tjänsten är säker och certifierad enligt PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Secure Socket Layer (SSL) skapar en säker och krypterad förbindelse mellan din dator och vår betalningsserver (PayEx). All överföring sker tryggt utan att obehöriga kan komma åt någon information. Vi lagrar heller aldrig några konto- eller kortuppgifter. Vid betalning på internet använder PayEx Secure Electronic Transaction (SET), som är en internationell säkerhetsstandard för onlinebetalningar.
PayEx är Nordens största leverantör av betallösningar, för mer information se www.payex.se
3. Kan jag betala min beställning mot faktura?
Vi erbjuder fakturering endast för godkända företagskunder. Kontakta Kundtjänst för att få besked om du kan bli fakturakund.
4. Varför har jag fått en kopia på en kreditupplysning hemskickad?
En kreditupplysning kan skickas till dig om du har ansökt om att bli fakturakund.
Leverans
1. Hur lång är leveranstiden?
Normal leveranstid är 1-5 arbetsdagar om beställda varor finns i lager. Om din beställning är lagd före kl. 12.00 vardagar skickas den nästkommande vardag. Beräknad leveranstid för din beställning finns angiven på orderbekräftelsen. För leveranser till orter dit transportörer inte kör alla dagar i veckan kan det tillkomma någon dag. Om du väljer att hämta i butik kan beställningen normalt hämtas nästkommande vardag, under förutsättning att beställningen lagts före kl 12.00 vardagar. Invänta SMS-avisering innan du åker till butiken. Vid frågor kontakta Kundtjänst.
2. Var kan jag hämta min beställning?
Det beror på om du valt "Leverans till kund" eller "Hämta i butik". Om du valt "Hämta i butik" kommer du att få en SMS-avisering när din beställning finns klar för avhämtning i aktuell butik. Har du valt "Leverans till kund" kommer din beställning, beroende på sammansättning och storlek, att levereras till utlämningsställe alternativt angiven leveransadress. Är det större gods måste ni vara beredd att ombesörja lossningen själv, se punkt 8.
3. Jag saknar en vara från min beställning.
Om du saknar en vara så kontaktar du Kundtjänst för hjälp, 0770-22 21 00.
4. När skickas min beställning?
Din beställning skickas så fort den är packad, normalt nästkommande vardag under förutsättning att beställningen är lagd före kl.12.00 vardagar. Du får ett leveransbesked via mail eller SMS när varorna är på väg till dig.
5. Hur skickas min beställning?
Dina varor skickas till dig på ett säkert sätt. Vi väljer leveranssätt beroende på sammansättning och storlek på godset. Mindre gods levereras till utlämningsställen, större gods med lastbil till din leveransadress. Är det större gods måste ni vara beredd att ombesörja lossningen själv, se punkt 8.
6. Kan jag få varor skickade utomlands?
I dagsläget levererar vi endast varor inom Sverige, ej utomlands.
7. Hur mycket kostar frakten?
Fraktkostnaden för din beställning beräknas automatiskt och finns angiven när du kommer till kassan.
8. Ingår lossning vid leverans?
Mindre leveranser hämtas vid utlämningsställen. Vid större leveranser ingår lossning inom fem mil från närmaste Fresksanläggning. Vid leverans utanför 5-mils zonen anlitas speditör som ej har möjlighet att lossa. Kund ombesörjer då lossning med hjälp av hjullastare, traktor med gafflar, kran eller motsvarande.
9. Kan jag hämta min beställning i butik?
Ja, kryssa i alternativet "Hämta i butik" i kassan när du är klar med din beställning. Ange även i vilken butik du vill hämta i meddelanderutan. Alla K-Byggs butiker är inte tillgängliga för "Hämta i butik".
10. Måste någon finnas på plats när min beställning levereras?
Ja, vi kontaktar dig inför leverans. För din trygghet behöver vi ha en ansvarig mottagare på plats vid leveranstillfället, detta för att kontrollera och godkänna leveransen. Vi kommer även att begära ett undertecknande av fraktsedeln/följesedeln.
11. Kan jag få mina varor levererade till en annan adress?
Ja det går bra att få leverans till annan adress än din egen. Ange den alternativa leveransadressen i kassan.
12. Mitt paket var skadat när jag hämtade ut det eller vid leveransen.
Om ditt paket har synliga skador vid utlämning/leverans anmäler du detta direkt till ombudet/chauffören. Om du upptäcker att dina varor är skadade senare anmäler du detta omgående, dock senast inom 5 dagar, till Kundtjänst. Skador som anmäls senare än 5 dagar efter mottagandet kan ej godkännas. Ej anmälda transportskador kan inte behandlas som returer.
13. Kan jag följa min leverans?
Beroende på speditör finns möjlighet att följa din leverans. Du får besked via mail eller SMS när din beställning är på väg. När beställningen finns för avhämtning hos ditt ombud meddelas det. Vid leverans till angiven adress aviseras detta av speditören.
14. Kan jag få välja vilken dag mina leverans kommer?
Meddela Kundtjänst om önskad leveransdag genom att skriva i meddelanderutan i kassan, så försöker vi tillgodose dina önskemål.
15. Kan jag få uppdelad leverans?
Ja, det kan du som är fakturakund. Normalt levererar vi varje beställning vid ett leveranstillfälle. Om du vill ha din leverans delad kontaktar du Kundtjänst. Fraktkostnader debiteras då för varje leveranstillfälle.
16. Behöver jag kvittera leverans?
Vid leverans ska varorna kontrolleras av mottagaren samt kvitteras. Viktigt att kontrollera att varan är oskadad samt att det är rätt vara. Speditören lossar ej gods utan kvittens av kund eller annan ansvarig mottagare. Synliga skador på godset, emballage eller avsaknad av kolli skall skriftligen noteras på fraktsedeln av både chaufför och dig direkt vid mottagandet. Skada eller saknad vara anmäls av dig till kundtjänst. Dolda skador ska rapporteras inom 7 dagar. Dokumentera skadorna med foto. Spara skadat gods tills du har fått din ersättningsleverans.
Retur- och Ångerrätt
1. Jag vill returnera en eller flera varor.
Du har returrätt inom 30 dagar efter mottagandet/uthämtandet av dina varor. För tapeter gäller 14 dagar. Gäller det en felaktig eller skadad vara, se information under "Reklamation". För returer följer du stegen som finns angivna på retursedeln. Har du inte kvar din retursedel kan du skriva ut en ny här eller kontakta Kundtjänst så skickar vi en ny retursedel till dig. OBS! De varor du returnerar ska vara oanvända, felfria och i oskadad originalförpackning.
2. Kan jag byta min vara?
Ja, du kan byta din vara i butik, kom ihåg att ta med dig kvittot. Du kan också byta din vara genom att skicka tillbaka den till oss som en vanlig retur. Om du väljer att skicka tillbaka den står du för returkostnaden. Den nya varan beställer du som vanligt i vår webbutik. Kom ihåg att de varor du returnerar ska vara oanvända, felfria och i oskadad originalförpackning. Använd medskickad retursedel, om du inte har den kvar, se instruktioner ovan.
3. Vad kostar returfrakten?
Du som kund ansvarar för och bekostar själv returfrakten, se till att få ett inlämningskvitto när du lämnar in ditt paket. Uppgifter om priser får du av din transportör. Vi löser inte ut paket mot postförskott, rekommenderade brev, paket som ska avhämtas hos ombud eller försändelser som ej är fullt frankerade.
4. Hur många dagars returrätt har jag?
Vi tillämpar 30 dagars returrätt efter att du mottagit/hämtat ut dina varor. För tapeter gäller dock 14 dagar.
5. När får jag mina pengar tillbaka efter att jag gjort en retur?
När returen har kommit oss tillhanda och blivit godkänd återbetalas dina pengar inom 30 dagar.
6. Kan jag returnera beställningsvaror?
Beställningsvaror tas inte i retur.
7. Kan alla lagervaror tas i retur?
Ja, med undantag för kundanpassade varor till exempel bruten färg, golv- och väggmattor och bänkskivor.
Reklamation
1. Jag har fått en skadad/defekt vara. Hur gör jag?
Om paketet har synliga skador vid ankomst ska detta anmälas direkt till chauffören och skadan måste noteras på fraktsedeln med chaufförens underskrift. Dolda skador ska anmälas inom 5 dagar till Kundtjänst. Ej anmälda skador kan inte behandlas som retur. Defekta varor får inte monteras eller användas för att reklamationen ska godkännas.
2. Jag har fått fel vara.
Kontakta Kundtjänst så hjälper vi dig, 0770-22 21 00.
Mina sidor
1. Jag har glömt mitt lösenord.
Om du har glömt ditt lösenord klickar du på ”Glömt ditt lösenord?” som finns på inloggningssidan.
2. Kan jag se tidigare beställningar?
Under "Mina sidor" finns orderhistoriken. Där kan du bland annat tidigare beställningar och se status för aktiva beställningar.
Hittar du inte svaret på din fråga? Klicka här!